Midden-Amerika reis

Welcome to Paradise!

Nadat we zaterdag in Boquete naar de hotsprings en de mini canyon waren geweest kwam ik op mijn kamer een zelfde jongen tegen als in ons hostel in Panama Stad. Alleen deze keer keek hij echt compleet van de kaart, en herkende ons allebei niet. Antwoorde uberhaupt nogal vreemd om vragen die gesteld werden. Erg gezellige kamergenoot erbij dus!! Zaterdagavond hadden we om half 12 besloten, na tips van de eigenaar van het hostel, de quatzaltrail te gaan bewandelen. Dit is een toch van 14km door de jungle en vervolgens kan je ervoor kiezen om ook nog eens 13 km terug naar Boquete te lopen. zondagochtend 04.30 ging de wekker omdat we eerst nog 3 uur met de bus naar het begin punt moesten (aan de andere kant van de vulkaan) en pas om 9uur begonnen we dan met de tocht. Deze hield eerst 800m omhoog en vervolgens 1500 meter dalen in. Dat klonk ons nog wel redelijk in de oren. de tocht zelf was echt prachtig. hij was redelijk goed begaanbaar, maar het was duidelijk dat er al een tijd geen onderhoud aan was gedaan omdat hij al een halfjaar officieel gesloten was. De naam quetzaltrail slaat op de quetzal, een mooie vogel die daar veel voorkomt. Wij hebben deze uiteraard niet gezien. Ook bleek ik motorisch nog niet helemaal in orde te zijn gezien het feit dat ik toch minstens vier keer onderuit ben gegaan in de modder. jammer. Daarnaast scheurde mijn enige chille korte broek dwars door midden, dat is ook wat minder te noemen. Maar na ongeveer 5 uur waren we bij het rangerstation aan de andere kant van de vulkaan beland en hoefden we nog ´maar´ 13km naar Boquete. Dat was even een kleine overschatting van onszelf en dit werden dan ook 2,5 tragisch langzaam voorbijgaande uren. Ook onze voeten hadden het erg zwaar te voorduren, maar we hebben het gered en hebben toch even netjes 27km gewandeld. Terug in het hostel waren we allebei erg moe en het is dan ook niet een spectaculaire avond geworden.

Maandagochtend vertrokken we rond half 10 met de bus naar David, om vervolgens de bus naar Bocas del Toro te pakken, een caribische archipel! Daar hadden we beide nogal zin in, mede om het feit dat het hostel in Boquete ons niet geheel goed is bevallen. Na een aantal uur kwamen we aan bij Almirante, een kustplaats vanwaar je de watertaxi naar het hoofdeiland kan nemen. Hier was het nogal hectisch en iedereen begon te schreeuwen dat we bij hun de oversteek konden maken, nogal vervelend. Maar een half uurtje later kwamen we dan aan op Bocas del Toro. Welcome to Paradise! We zitten hier in een geweldig mooi houten hostel, met een gigantisch dakterras. Ook het weer is ons gunstig gestemd gezien je hier zelfs kunt verbranden. Naast dat je hier prachtige natuur en stranden hebt is het uitgaansleven hier ook niet verkeerd maar waren we helaas de eerste avond precies op de verkeerde, saaie, plekken. Gisteren hebben we starfishbeach bezocht waar je, zoals de naam al enigszins doet vermoeden, zeesterrren kunt zien. Echt een geweldig strand. ´s Avonds hebben we hier wat mensen ontmoet waarvan sommige op zijn zachtst gezegd nogal opmerkelijk zijn. Zo is hier een israelier die er nogal racistische ideeen op na houdt. bijvoorbeeld dat alle afrikaanse vrouwen stinken en dat soort praat. erg bijzonder. Ook is er een canadeze die bomvol grappige verhalen zat. Ook was er een jongen uit Texas die vooral een erg bijzondere lach had. Een zeer leuke avond dus!

Vandaag hebben we een tour gedaan langs vier punten in de archipel. Eerst hebben we dolfijnen gespot, die er talrijk waren. Vervolgens zijn we gaan snorkelen, daarna naar red frog beach (waar we geen enkele kikker zagen) en aan het einde weer ergens snorkelen. Opzich een leuke dag, maar het had van mij ook wel 2x zo kort mogen duren. vooral de eeuwige pauzes bij restaurants was erg hinderlijk. Maar ze hebben hier natuurlijk allemaal deals met elkaar.

Wat verder nog opvalt hier op Bocas is dat er gigantisch veel nederlanders zijn. Vooral koorballen voelen zich schijnbaar aangetrokken tot hier. Ook israeliers zijn er in grote getallen. We blijven hier tot zaterdag en zullen dan naar Costa Rica verplaatsen. Daar kijk ik dan ook wel weer wat naar uit. Maar nu dus eerst nog even twee dagen genieten om het Paradijs!

Groeten Mathijs

Edwin

Klinkt als de hemel op aarde die archipel!

Riccardo

Heb je net zo'n enorme tocht achter de rug, moet je nog een stuk lopen.
Wel hilarisch, al die gekke touristen!

Marije

Super vet klinkt het! ik ben stinkend jaloers. Wel lekker stom dat die quetzal vogel vogel niet te vinden was op het quetzal pad! xx

Marit de Leeuw

Wel een zeester gezien die op Patrick lijkt? Veel plezier, ook ik ben stinkend jaloers! Kusjes