Midden-Amerika reis

And there my friend, is the anteater!

Het is al enige tijd geleden dat ik hier mijn belevenissen heb gepost mede door gebrekkig internet hier in Costa Rica. Maar hieronder zal ik mijn ervaringen van de afgelopen anderhalve week met uw doornemen.

Na de laatste dagen op Bocas del Toro te hebben doorgebracht werd het tijd door te reizen naar Costa Rica, na een vlot verlopen reis kwamen we begin van de middag aan in Cahuita. Cahuita ligt aan de caribische kust vlakbij een gelijknamig nationaal park. We zaten hier samen met twee vlamingen die we op bocas waren tegekomen, wat nog wel leuk was gezien er verder niet veel te beleven viel hier. Wat er echter wel te beleven viel was de vele dieren die in dit park rondliepen. Het mooiste van dit al was natuurlijk dat ik eindelijk mijn welverdiende luiaard heb gespot en hier toch zeker erg gelukkig mee ben! Ook heb ik geleerd dat je altijd wat contant geld op zak moet hebben want de pinautomaat (de enige) was voor 4 dagen kapot. dat was toch enigszins lastig. Na 2 nachten in Cahuita te hebben doorgebracht zijn we doorgereisd naar Tortuguero. Dit is een plaats die alleen per boot te bereiken is. Na een prachtige tour door de kanalen van tortuguero waarin we vele krokodillen hebben gesignaleerd kwamen we eind van de middag aan in het dorpje om in ons hostel opnieuw de twee vlamingen tegen te komen. Tortuguero is een klein leuk dorp waarin elke toerist eigenlijk maar voor een ding aanwezig is: Schildpadden zien eieren leggen op het strand. Na al verhalen gehoord te hebben van mensen die maar 1 laf schildpadje terug zagen rennen naar de zee waren mijn verwachtingen 's avonds niet al te hoog. Dit leek in eerste instantie ook terecht gezien het feit dat we anderhalf uur op een bankje met ons idioot reisgezelschap moesten doorbrengen. Idioot vooral omdat deze groep italianen er niet geheel gelukkig mee waren dat wij geen spaans spraken. Ik stelde voor dat de gids het gewoon in twee talen zou vertellen maar dat vond mevrouw een achterlijk plan. Na een vurig overleg in de groep kwamen ze met de finale vraag voor ons. 'Is het een probleem als de tour in het spaans gegeven wordt?' JA dat is inderdaad een probleem gezien het feit dat we geen spaans praten.... Goed na deze kleine frustraties mochten we opeens toch het strand op. helaas was er een zeer dikke italiaan die het tempo niet kon bijhouden en telkens vroeg of er wat langzamer gelopen kon worden. Mij leek dit niet verstandig omdat ik toch echt niet telaat bij mevrouw schildpad wilde aankomen. Maar we waren keurig optijd en hebben haar eieren zien leggen en deze weer zien begraven. Toch wel erg indrukwekkend te noemen. De prijzen in dit dorp waren trouwens absurt hoog. Supermarkten verzonnen gewoon prijzen waar je bij stond. Zo was het de laatste avond zelfs zo dat ik voor 2 tomaten maarliefst 3 dollar mocht afrekenen. Daar heb ik hem toch vriendelijk voor bedankt.

Na 2 dagen Tortuguero zijn we naar Corcovado afgereisd (met tussenstop van 1 nacht in San Jose, een niet al te charmante stad waar ik verder ook geen aandacht aan zal geven) Na een lange busreis van San Jose naar Puerto jimenez hadden we ons voorgenomen vrijdag rustig door het dorp te lopen en dan kijken welke tour we gingen boeken. We wilden namelijk voor 2 dagen de jungle in. Na een zeer langdurige zoektocht mede door een vriendloze israelier die zich bij ons had aangesloten hadden we, dachten we, een zeer olijke gids gevonden inclusief snor en hoed. Zo konden we ons klaargaan maken voor de tocht van de komende twee dagen. 20km heen en 20km terug. Deze toch was zwaar, maar we hebben indrukwekkend veel beesten gespot. hoogtepunt was natuurlijk dat onze gids naar me toe kwam om te zeggen: And there my friend, is the anteater! TOF! ik had hem geloof ik even goed duidelijk gemaakt dat ik heel graag een miereneter wilde zien. 's Middags bij een grote rivier zagen we ook nog even een mooie tapir dus mijn dag kon niet meer stuk. Onze gids was overigens niet wat we ervan gehoopt hadden gezien het feit dat hij sommige beesten alsvolgt benoemde 'Look, small cat!' Ow wauw een kleine kat. 'Look, big tree' Ja op deze manier kan ik ook wel gids spelen. Na de nacht onder een muskieten net te hebben doorgebracht waar Robert lekker lek is gestoken mochten we de dag daarna weer terug wandelen. dat was iets tof gezien het feit dat het vloed was en we dus echt van onder tot boven zeiknat waren. (Mama je mobiel begint nu dan ook echt kuren te vertonen, sorry) maar we hebben het overleefd, de gids heeft geen enkel beest aangewezen maar al met al was het een tocht die zeer de moeite waard was. 's Avonds in Puerto Jimenez was er (alweer) geen stroom en tegelijkertijd een zware storm met serieus te noemen onweer. Overigens was dit ongeveer de eerste regen die we in 3 weken gezien hebben want het lijkt erop dat het regenseizoen niet bestaat.

Eergisteren zijn we naar Quepos gereisd om hier het nationale park te bezoeken. Dit is er echter niet van gekomen omdat we liever op het strand naast dit park gingen liggen dan 10dollar per persoon betalen om erin te gaan. Ook een prima dag zo.
Over een half uurtje vertrekken we naar Montezuma en ik ook dat het volgende verhaal dan ook iets vlotter zal volgen dan deze.

Groeten
Mathijs

ps. even een lijstje beesten die al gespot zijn: Luiaard, Wasbeer, 4 soorten apen, Miereneter, Tapir, Coati, Zeeschildpad, zoetwaterschildpad, papagaaien, leguanen, basilisken, slangen, small cat, krokodillen etc.

Reacties

Reacties

Iskander

Wat een vette verhalen en hoe hard moet het zijn om al die beesten in het echt te zien als bioloog (als leek natuurlijk ook). Veel plezier nog gast, geniet!! x

Marije

Vooral die small cat lijkt me indrukwekkend;) coole gids. Heb je nou wel die rondleiding in het spaans gehad? Gelukkig heb je wel een werkboek spaans doorgebladerd, he;). xx

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!